Ambulans sürüş tekniklerine yeterince uyulmaması ve kaza yerinde yeterli güvenlik önlemlerinin alınmaması sonucunda ambulans kazaları yaşanmaktadır.
Ambulans kazalarında sağlık çalışanlarının ölüm, yaralanmalara maruz kalması, yetiştirilmiş personel ve iş kaybına yol açmaktadır. Bu nedenle Paramedik/ATT sürüş tekniklerini bilmeli ve kaza alanında gerekli tedbirleri uygulayabilmelidir.
Paramedik ve Acil Tıp Teknisyenleri aynı zamanda iyi bir sürücü olmalıdır. Çünkü ambulans sürücülüğü hasta/yaralılara yapılan acil tıbbi müdahalenin bir parçasıdır.
Kırığı olan bir yaralının ambulansla naklinin nasıl sağlanacağı, kalp krizi geçirmekte olan bir hastanın ambulansla taşınması sırasında ne gibi kurallara uyulacağı acil tıbbi müdahalenin önemli detaylarıdır.
Bu yüzden günümüzde birçok acil yardım ambulansında sürücülüğü ATT ve paramedikler yapmaktadır.
Paramedik bölümlerinden mezun olabilmek için B sınıfı ehliyet zorunluluğu bulunmaktadır. Fakat ATT bölümlerinden mezun olanlarda (ehliyet alma yaş sınırı 18 yaş olması nedeniyle) bu şart aranmamaktadır. Göreve başlayan ATT/paramediklerin ambulans sürücülüğü yapabilmesi için öncelikle B sınıfı ehliyetleri olmalıdır. Ardından kurum tarafından Ambulans Kullanımı ve Bakımı/Ambulans Sürüş Teknikleri eğitimi verilir. Gerekli testlerden geçen personele valilikçe ambulans sürücülüğü oluru verilir.
Yaralanmalı bir trafik kazası, acil yardım hizmetlerinin en az iki unsurunu ilgilendirdiğinden olay yerine ivedilikle emniyet güçleri ve ambulans ekipleri sevk edilir. Eğer olay yerine önce emniyet ekipleri (şehir merkezinde trafik polisi, kırsalda jandarma) gelmişse, ambulansın park yeri sorulmalı ve gösterilen yere park edilmelidir.
Ambulans kaza yapan aracın/araçların en az 50 m uzağına, çalışmaları, trafik akışını engellemeyecek şekilde ve trafik akış yönünde olay yerinin ilerisine park edilmelidir.
Tehlikeli maddelerin bulunduğu kazalarda yol kapatılmalı ve ambulans olay yerinden en az 60 m uzaklığa park edilmelidir. Zehirli gaz varlığında rüzgârın yönüne dikkat edilmelidir. Rüzgârın ters yönünde bulunmamız gerekmektedir.
Güvenlik alanının oluşturulması emniyet güçlerinin işi olmakla birlikte Paramedik/ATT olay yerinde güvenlik önlemlerinin alınması konusunda yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmalıdır. Adli delilleri koruyacak, çalışmaları engellemeyecek şekilde emniyet şeridi ve güvenlik bandıyla güvenlik alanı oluşturulmalıdır.
Gece ve sisli durumlarda ise kolay görünür fosforlu şeritler kullanılmalıdır.
Bu önlemler çalışma yapan ekipler dışında güvenli alana kimsenin girmemesi için alınan önlemlerdir. Yeterli güvenlik önlemi için ayrıca trafikteki diğer sürücülerin de kazayı fark edebilmeleri için uyarı işaretleri kullanılmalıdır. Üçgen reflektör ve ışık kaynaklı trafik konisi kullanılmalıdır.
Trafik kazasının oluş yerine göre, uyarı işaretlerinin konulacağı yer değişiklik gösterir. Çünkü şehiriçi, şehirlerarası yol ve otobanlarda hız sınırlarını farklıdır. Uyarı işareti yol kenarından en az 70 cm iç kısma yerleştirilmelidir.
Kazalarda uyarı işaretleri; şehir içinde 50 m, şehirlerarası yolda 100 m, otobanda ise 200 m uzaklığa yerleştirilmelidir.
Unutmayın; sadece canlı olanlar can kurtarır.
Diğer Yazıları Gör:
Yorumlar
Yorum Gönder