Bununla ilgili araştırma yapmaya başladığımda pek fazla kaynak bulamadım. Sonrasında bir makaleye rastladım ve inceledim. Makalede; 2008 yılında Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesinde, motosiklet ambulans hizmetinin başladığı ifade edilmektedir.
Ancak durum böyle değil!
Zira ülkemizde motosiklet ambulans eğitimini alan ilk 20 kişiden biri de bendim. Biz eğitimi 2009 yılında aldık.
Üstelik 2008
yılında Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü adında bir genel müdürlük yoktu.
Genel Müdürlük 2011 yılında kuruldu. Motosiklet ambulans eğitimi de 2009
yılında Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesinde başladı.
Gelin bu konuyu bir açıklığa kavuşturalım:
2009 yılında Honda eğitim
merkezinde düzenlenen motosiklet güvenli sürüş eğitimi sonrasında,
katılımcılara sertifika verilmiş ve 112’lerde motorize ambulans ekipleri dönemi
başlamıştır.
Motorize ambulanslar,
trafiğin yoğun olduğu yerlerde, trafiğe kapalı yollarda, kara ambulansının
giremeyeceği dar sokaklarda, park, bahçe ve mesire alanları gibi ambulansın
giremeyeceği yerlerde çalıştırılmaktadır. Motosiklet ambulanslar genellikle
açık alanlarda meydana gelen acil durumlarda, motosiklet ile hastanın yanına
kadar ulaşılabilecek vakalarda tercih edilmektedir.
Türkiye'de 112 ASH Tarihi isimli kitap çalışmam kapsamında, ülkemizdeki Acil Sağlık Hizmetlerinin güncel hali ve Bakanlığın bu
alandaki gelecek planlamaları hakkında bilgi almak maksadıyla 22 Haziran 2021
tarihinde Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Uzm. Dr. Semih KORKUT ile bir
röportaj yapılmıştır. Yaptığımız röportajda, motosiklet ambulans konusu da
gündeme gelmiştir.
Türkiye 112 ASH bünyesinde
motorize ambulanslar birçok ilde olmakla birlikte, günümüzde bu hizmetin
gerekliliğine 112 il yönetiminin karar vermesi yönünde bir uygulama hakimdir.
Genel Müdürlüğün, motorize ekiplerin yaygınlaştırılması yönünde talep eden
illere desteklerin sürdürüldüğü ancak tüm illerde kullanılması konusunda
zorunluluk olmadığı, illerin kendi yetenekleri doğrultusunda karar vermesi
yönünde bir irade ortaya koyulduğu anlaşılmaktadır.
Motorize ekiplerin yaygın
olarak kullanılmamasının nedenleri arasında; eğitimli ve ehliyetli personel
sayısının yetersizliği, motorize ambulansı kullanacak personel açısından kaza
riski, Bakanlık düzeyinde bu konuda şartların belirlenmemesi, bu hizmetin bir
gönül işi olarak değerlendirilmesi gibi nedenler sayılabilir. Bu hizmetle
ilgili bir mevzuata yer verilmemesi ve ayrıca bazı il yöneticilerinin
motosiklet ambulansı gereksiz görmesi gibi farklı nedenlerin de etkili olduğu
düşünülmektedir.
Not: Daha fazla bilgi için 112 Tarihi alanında ilk kapsamlı kitap olan Türkiye’de 112 Acil Sağlık Hizmetlerinin Tarihi isimli kitabı okuyabilirsiniz.
Acil Sağlık Hizmetleri
Genel Müdürlüğü. Motosiklet Ambulans. ASH Genel Müdürlüğü İnternet Sitesi. [Çevrimiçi]
24 02 2021. [Alıntı Tarihi: 01 12 2021.]
https://acilafet.saglik.gov.tr/TR-53059/motosiklet-ambulans.html.
Gostak, Habip. Türkiye’de 112 Acil Sağlık
Hizmetlerinin Tarihi Kitabı [e-kitap] Google Play Kitaplar, Temmuz 2022.
Erişim Linki:
Korkut, Semih ve
Gostak, Habip. Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü ile Röportaj. [röp.] Habip GOSTAK. Sağlık
Bakanlığı ASH Genel Müdürlüğü. Ankara, 22 Haziran 2021.
Yorumlar
Yorum Gönder