1928 yılında yayınlanan 1219 Sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının
Tarzı İcrasına Dair Kanun
Kanun’un 9’uncu maddesine dayanılarak,
1993 yılında Tababet Uzmanlık Tüzüğünde
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Tüzük, Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe
girer. Böylelikle İlk ve Acil Yardım tıpta uzmanlık dalı olarak kabul edilir
2005 yılında 5371 Sayılı Kanun ile sağlık alanındaki birçok kanunda değişiklik
yapıldı
Tababet
ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun’da 2005 yılında yapılan ATT ve paramediklere acil
durumlarda hastaya müdahale yapma yetkisi ile ilgili düzenleme, aynı zamanda
ilgili yönetmelikler ile pekiştirilir. Acil
Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği’nde 2007 yılında yapılan değişikliklerden
birisi de paramedik ve ATT’lere verilen yetki ile alakalıdır. Yönetmeliğin
28’inci maddesinde: ‘Ambulans ve acil
bakım teknikerleri ile acil tıp teknisyenleri, acil sağlık hizmetlerinde acil
tıbbi yardım ve bakım ile sınırlı kalmak kaydıyla, Bakanlıkça belirlenen sertifikalı
eğitim programlarını tamamlamak suretiyle hastaya müdahale ve bu hususta lazım
gelen iş ve eylemleri yapabilirler’ ifadesine yer verilmektedir
Ayrıca,
2006 yılında yayınlanan Ambulanslar ve
Acil Sağlık Araçları ile Ambulans Hizmetleri Yönetmeliği’nde bu hususun
altını çizen düzenlemeler mevcuttur. Yönetmelik’te, acil yardım ambulanslarında
en az bir hekim ve/veya paramedik olmak üzere en az üç personelin görev yapması
gerektiğine dair ifadelere yer verilmektedir
Yukarıda bahsi geçen mevzuatlar ile
hekimsiz acil yardım ambulanslarının çalışması yasal zemine oturtulmuş olsa
bile acil durumlarda hasta ya da yaralılara uygulanacak tedavilerde, özellikle
acil ilaçların uygulanması hususunda, yetki sorunu gündeme gelmiştir. Zira
hastaya ilaç uygulama yetkisi kanuna göre hekimdedir. Nihayet, 2009 tarihinde
acil sağlık alanında atılan adımın, çok daha önemli olduğu anlaşılmaktadır.
Paramediklere ilaç uygulama yetkisini veren, Ambulans ve Acil Bakım Teknikerleri ile Acil Tıp Teknisyenlerinin
Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Tebliğ Resmi Gazetede yayınlanır
Acil sağlık hizmetlerinin sunumu
hususunda yapılan bir diğer düzenleme ise 2012 yılında, Ambulanslar ve Acil Sağlık Araçları ile Ambulans Hizmetleri Yönetmeliği’nde
yapılan değişikliktir. Yönetmeliğin ambulans ve acil sağlık aracı personelini
tanımlayan 7’nci maddesinde, acil yardım ambulanslarında en az üç personelden
oluşan bir ekibin görev yapacağı ve bu personelden en az birinin; hekim veya
paramedik veya Bakanlıkça belirtilen mezuniyet sonrası eğitim sertifikalarını
tamamlayan bir ATT olması gerektiğinin zorunlu olduğu belirtilmektedir
Dolayısıyla acil yardım ambulanslarında
ATT’lerin de hekimsiz çalışabileceği anlaşılmaktadır. Ayrıca ATT ile
Paramedikler, acil yardım ve hasta nakil ambulanslarında sağlık personeli,
komuta kontrol merkezlerinde çağrı karşılama personeli olarak ve hastane acil
servislerinde sağlık personeli olarak çalışabilecektir. Bu personel
gerektiğinde ambulans aracının sürücüsü olarak görev üstlenecektir.
Tıp mesleklerinin ana mevzuatında ve bu mevzuata dayandırılan diğer yasal düzenlemeler ile acil sağlık hizmetleri alanındaki temel meslek gruplarının belirlendiğini ifade edebiliriz.
Hastanelerde acil tıp uzmanları ve hekimler, hastanede öncesinde hekim, paramedik ve acil tıp teknisyenleri acil sağlık alanındaki sağlık meslekleri olarak kabul görmektedir.
Böylelikle acil sağlık hizmetlerinin
sunumunda; kara ambulanslarından, acil yardım ambulanslarındaki üç kişilik
ekipten en az birinin hekim veya paramedik veya Bakanlıkça belirtilen eğitim
sertifikalarını tamamlayan acil tıp teknisyeni olması şartıyla sağlık personellerinden
oluşabileceği anlaşılmaktadır.
Fakat 2014 yılında, yayınlanan 6514 Sayılı Kanun’un 20’nci maddesi ile Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı
İcrasına Dair Kanun’un 3’üncü
maddesi değiştirilmiştir
Çalışmamızın
bu bölümünde, Ocak 2014 tarihinde, Kanun’daki bu değişiklikten ötürü ilgili
yönetmeliklerde bir düzenleme yapılıp yapılmadığı araştırıldı. ASH
Yönetmeliği’nde 29 Nisan 2014 tarihli bir değişiklik mevcut olduğu görüldü
Yönetmelik’te
2014 yılında yapılan bir diğer değişiklik ise 10’uncu maddededir. Fakat bu
madde, ATT ve paramediklerin görev ve yetki alanları ile ilgili değildir. Hatta
ilginçtir ki, yapılan değişiklik ile 10’uncu maddenin birinci fıkrasının b
bendinin birinci cümlesinde yer alan; B tipi istasyon tanımındaki ‘(…), ekip içerisinde hekim bulunan’
ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır. ATT’lerin ambulanslarda hekimsiz
çalışmaması gerektiği sonucunu ortaya çıkaran bir değişiklikten ötürü,
Yönetmelik’te bu yönde bir düzenleme beklerken, ambulanslardaki hekim sayısını
azaltmaya yönelik bir düzenleme yapılmış olması dikkat çekmektedir. Bu yüzden, 10’uncu
maddedeki değişiklik için ilginçtir ifadesi kullanılmaktadır.
Yukarıda
ifade edildiği üzere Nisan 2014 tarihinde, Acil Sağlık Hizmetleri
Yönetmeliği’nde bir değişiklik yapıldığı, ancak yapılan değişikliğin acil
tıp teknisyenlerinden alınan yetkiyle ilgili olmadığı, Ambulanslar ve Acil
Sağlık Araçları ile Ambulans Hizmetleri Yönetmeliği’nde ise 2014 yılında ve
sonrasında bir değişiklik yapılmadığı görülmüştür. Dolayısıyla 6514 Sayılı
Kanun ile ATT’lerden alınan yetki hususu çerçevesinde, ilgili yönetmeliklerde
bir düzenlemeye gidilmediği anlaşılmaktadır. Bu durumda, 2006 tarihli
Yönetmelik’te yer alan ve 2012 yılında güncellenen
Yönetmelik’teki ‘Hekim bulundurulmayan acil yardım ambulanslarında hasta kabininde nakil esnasında hastaya müdahale etmek üzere görev yapan personelden en az biri paramedik olmalıdır’ ifadesinden hareketle, günümüzde hizmet veren acil yardım ambulanslarının, bu şekilde ekiplerden oluşması gerektiği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla, paramediklerin hekimsiz acil yardım ambulanslarında görev alabileceği, acil tıp teknisyenlerinin ise yanında bir hekim ya da paramedik bulunmadan çalışmasının yasaya aykırı olacağı sonucu ortaya çıkmaktadır.
*Bu makale Habip GOSTAK tarafından kaleme alınmıştır. Kaynak göstermek kaydı ile bir bölümü alıntı şeklinde kullanılabilir.
Kaynaklar:
1. Resmi Gazete
(1928). 1219 Sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair
Kanun . 14 Nisan 1928. Sayı:863.
2. GOSTAK, Habip.
Türkiye'de 112 Acil Sağlık Hizmetlerinin Tarihi (e-kitap). Bağlantı Linki:
https://play.google.com/store/books/details?id=php2EAAAQBAJ : Google Play
Kitaplar, 2022.
3. Resmi Gazete
(1993). Tababet Uzmanlık Tüzüğünde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Tüzük.
30 Nisan 1993. Sayı:21567.
4. Resmi Gazete
(2011). 6225 Sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Kabul Tarihi:06/04/2011. RG Tarih:26
Nisan 2011. Sayı:27916.
5. Resmi Gazete
(2005). Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu,Sağlık Personelinin Tazminat ve
Çalışma Esaslarına Dair Kanun,Devlet Memurları Kanunu ve Tababet ve Şuabatı
San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun ile SB Teşkilat ve Görevleri Hk.'da
KHK'da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. 5 Temmuz 2005. Sayı:25866.
6. Resmi Gazete
(2007). Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Yönetmelik. RG Tarih:15.03.2007, Sayı:26463.
7. Resmi Gazete
(2006). Ambulanslar ve Acil Sağlık Araçları ile Ambulans Hizmetleri
Yönetmeliği. 7 Aralık 2006, Sayı: 26369.
Yorumlar
Yorum Gönder