1993 yılında ülkemizde bir üniversitede başlayan paramedik mesleği eğitimi günümüzde korkunç bir sayıya ulaşmıştır.
2004 yılından itibaren, her yıl ülkemizde ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde eğitimi verilen paramedik okullarının listesini yapmaya başlamıştık.2004
yılında henüz 14 üniversitede paramedik bölümü varken meslek enflasyonu
oluşmaması, eğitim kalitesinin düşmemesi adına yazılar yazmış, toplantılarda
konuşmalar yapmış, dernekler vasıtasıyla yükseköğretim kuruluna tavsiyelerde
bulunmuştuk.
Fakat
bu hafta güncellediğimiz listeden de anlaşıldığı üzere, bu konudaki sesimiz ne
duyuldu ne de çabalarımız görüldü. Günümüzde meslek eğitimi konusunda paramedik
mesleğinden daha fazla eğitimi verilen başka bir meslek yok gibi.
Paramedik
programı en köklü üniversitelerde bile sadece tek program ve örgün olarak varken yeni açılan
üniversitelerin çoğunda hem örgün hem ikinci öğretim olarak, ayrıca merkez
dışındaki ilçelerde de bölüm açılarak, sayı korkunç derecede artmış, meslek
enflasyonu göz göre göre, üstelik bile bile yükseltilmiştir!
Açılan
üniversitelerin çoğunda tıp fakültesi yoktur!
Yine
çoğunda programın eğitim ambulansı yoktur!
Eğitim
ekipmanı yoktur!
Konusunda
uzman öğretim görevlisi yoktur!
Okulların
bulunduğu şehirlerde, ilçelerde paramedik öğrencilerinin staj yaptırılacağı acil
servis ve ambulans istasyonu azdır!
Küçük
il ve ilçelerde görülebilecek vaka sayısı azdır!
Kontenjanların
aşırı artması sonucu; uygulama, pratik eğitimler ve stajlar standardın çok
altında yapılmaya başlamıştır.
Meslek
enflasyonu oluşumu sebebiyle istihdam konusunda mezun olan paramedik sayısı ile
devlet memurluğuna atama yapılan sayılar arasında makas çok açılmıştır.
İşsiz
paramedik sayısı artmakla birlikte meslek özel sektör için ucuz işgücü olarak
görülmektedir.
Sonuç
olarak; okul, program, kontenjan sayıları devasa artıp meslek enflasyonu
oluşurken eğitim kalitesinde ise çok büyük düşme yaşanmaktadır.
Bu
durum; eğitim alan paramedikler ile hizmet almayı bekleyen hasta/yaralılar için
olumsuz sonuçlar doğurmaktadır.
Dileriz
ilgili kurumlar tarafından, bir an önce, okul ve kontenjan sayıları ülkenin
ihtiyaçları seviyesine indirilip eğitimin kalitesinin arttırılması yönünde
çalışmalar başlatılır.
Saygılarımla.
Paramedik
Çağlar UZ
PESAD
Yönetim Kurulu Üyesi
(Yazının Tarihi: 03 Kasım 2021)
PESAD:
PARAMEDİK EĞİTİMİNDE STANDARDİZASYON VE AKREDİTASYON DERNEĞİ
***Bu yazı Çağlar UZ tarafından hazırlanmıştır. Bu yazı ve yazının ekindeki listeler, yazarın izni ile veya bu internet sitesi kaynak gösterilmek şartıyla herhangi bir yayın organında yayınlanabilir, mesleki eğitim ve sunumlarda kullanılabilir. Aksi durumda telif hakkı kapsamında değerlendirilecektir. Bağlantı şeklinde yapılacak sosyal paylaşımlar hariçtir.
Yorumlar
Yorum Gönder