Acil sağlık hizmetleri mevzuatları açısından 2000 yılı milattır.
Çünkü 2000 yılında; acil sağlık hizmetlerinin yurt sathında eşit, ulaşılabilir, kaliteli, süratli ve verimli olarak yürütülmesini sağlamak maksadıyla Acil Sağlık Hizmetleri (ASH) Yönetmeliği yayımlandı
ASH Yönetmeliği ile sağlık hizmeti sunan ve sağlık hizmeti ile ilgili olan
bütün kurum ve kuruluşların uymakla mükellef oldukları esaslar ile bu
kuruluşlar arasında koordinasyonun temin edilmesine ve Bakanlık tarafından
yürütülecek olan acil sağlık hizmetlerinin sevk ve idaresine dair usul ve
esaslar belirlendi.
ASH Yönetmeliği 10 bölüm ve 41 maddeden oluşmaktadır.
Ayrıca yönetmeliğin, 2007 yılında yönetmelikte yapılan değişiklikle eklenen geçici 3.maddesi ile birlikte, 3 geçici maddesi bulunmaktadır. Yönetmelik’te yapılan değişiklikler şu şekildedir:
- ASH Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, RG Tarih: 24.03.2004, Sayı: 25412.
- ASH Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, RG Tarih: 15.03.2007, Sayı: 26463.
- ASH Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, RG Tarih: 29.04.2014, Sayı: 28986.
Yönetmeliğin birinci
bölümünde; amaç, kapsam, dayanak ve tanımlar yapılmaktadır. Buradaki birinci ve
ikinci madde yayımlandığı ilk tarihten beri geçerliliğini korurken, 3’üncü
maddesinde 2014 yılında değişiklik yapıldığı görülmektedir. Değişiklikte
yönetmeliğin; 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanuna, 1219 sayılı Tababet
ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa ve
663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlandığı ifade edilmektedir
Yönetmelikte 4’üncü
maddede yer alan tanımların bazıları 2004 yılında değiştirildiği görülmektedir
Fakat yönetmelikte yer alan tanımlara baktığımızda, bazı tanımların örneğin; ‘Genel Müdürlük: Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü’(Madde:4/b)ifade eder şeklindeki genel müdürlük tanımının, dayanak olarak gösterilen 663 Sayılı KHK’deki düzenlemelere uymadığı göze çarpmaktadır. Çünkü 663 Sayılı KHK ile Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü kurulmuştur (Madde:7/1-b)
Yönetmelik’te, bir diğer
tanımda ‘Şube Müdürlüğü: Acil sağlık
hizmetleri Şube Müdürlüğünü (Madde:4/d)’ ifade eder şeklinde
düzenlenmektedir. Fakat, 694 Sayılı KHK’nin 187’nci maddesiyle, 663 Sayılı
KHK’nin 25’inci maddesi değiştirilmiştir
Dolayısıyla, sağlık hizmetlerinin müdürlük adına yürütülmesi amacıyla il sağlık
müdürlükleri bünyesinde başkanlıklar kurulmuştur. Buna istinaden günümüz
hastane öncesi acil sağlık hizmetleri taşra teşkilatlanmasında acil sağlık hizmetleri
şube müdürlüğü bulunmamaktadır. Acil sağlık hizmetleri alanında taşra
teşkilatında acil sağlık hizmetleri başkanlığı ya da sağlık hizmetleri
başkanlığı bulunmaktadır. Bununla ilgili ise Yönetmelik’te bir düzenleme
olmadığı görülmektedir.
Yönetmeliğin 4’üncü
maddesinde 2004 ve 2007 yıllarında yapılan değişikliklerle, yönetmelikte geçen
tüm deyimlerin tanımları yapılmaktadır.
Yönetmeliğin ikinci
bölümünde, acil sağlık hizmetlerinin teşkili, sevk ve idaresi hususunda
açıklamalar bulunmaktadır. Bu bölümde, acil sağlık hizmetlerinin ülke genelinde
sunulabilmesi için, kesintisiz olarak, bir ekip anlayışı içinde yürütülmesi ve
kısa zamanda ulaşılabilir olmasının esas olduğunun altı çizilmektedir. Acil
sağlık hizmetlerinin bu esaslara göre, Bakanlığın koordinasyonunda kamu veya
özel bütün kurum ve kuruluşların iştiraki ile ve tek merkezden yönetilmesini
sağlamak maksadıyla, hizmetin yürütülmesi için acil sağlık hizmetlerinin teşkil
olunduğundan bahsedilmektedir. Burada dikkat çekken bir husus ise, yönetmelik
kapsamından Milli Savunma Bakanlığı’nın hariç tutulmasıdır (Madde:2).
Yönetmelik ile acil sağlık
hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla Bakanlıkça görevleri ve üyeleri belirtilen
Acil Sağlık Hizmetleri Danışma Kurulu, Acil Sağlık Hizmetleri Bölge Eğitim
Araştırma ve Uygulama Merkezi ve müdürlüklerce İl Acil Sağlık Hizmetleri
Koordinasyon Komisyonu (ASKOM) teşkil edilmektedir.
Hizmetin sevk ve
idaresinden ülke genelinde genel müdürlük sorumlu tutulmaktadır. Yönetmelik’te
illerde acil sağlık hizmetleri, şube müdürlüğü tarafından denetlenir ve
koordine edilir denilmekle birlikte mevcut sistemde ve yukarıda bahsi geçen
kanuni düzenlemeler çerçevesinde ilgili başkanlık tarafından yapıldığı
bilinmektedir. İl ambulans servisinin sevk ve idaresi 112 başhekimlik
tarafından yürütülmektedir.
Yönetmelik’teki en önemli
hususlardan birisi ise ‘Olağandışı
durumlarda, lüzumu halinde bütün kamu kurum ve kuruluşlarına, özel hukuk tüzel
kişilerine ve gerçek kişilere ait ambulans ve ekiplerin sevk ve idaresi
başhekimlik tarafından yapılır’ düzenlemesidir. Bu husus yönetmeliğin
amacını ortaya koymaktadır. Ve hatta bu yüzden bu yönetmelik, acil sağlık
hizmetleri açısından bir milat özelliğindedir. Çünkü bu yönetmelik,
gerektiğinde ambulans hizmetlerinin yönetimsel dağınıklığını gidermektedir.
Yönetmeliğin üçüncü bölümü
acil sağlık destek ve hizmet birimlerinden oluşmaktadır. İllerde faaliyet
gösteren bütün acil sağlık hizmet birimleri ve hizmetle ilgili diğer
birimlerin, sundukları hizmet açısından Müdürlüğe karşı sorumlu olduğu
bildirilen bu bölümde, temel hizmet birimleri ile destek hizmet birimlerine yer
verilmektedir. Yönetmelik’te acil sağlık hizmetleri şube müdürlüğü, il ambulans
servisi başhekimliği (merkez ve istasyonlar) ile hastane acil servisleri
(ikinci ve üçüncü basamak özel-kamu hastanelerinin acil servisleri) temel
hizmet birimleri olarak tanımlanmaktadır
Yönetmeliğin dördüncü
bölümünde acil sağlık hizmetlerinde hizmetin akışı anlatılmaktadır. Beşinci
bölümde personel ve eğitim konularına yer verilmektedir. Acil sağlık
hizmetlerinde, merkez idare biriminde ve acil sağlık hizmet birimlerinde,
hizmetin gerektirdiği niteliklere haiz olan personelin, 24 saat kesintisiz
hizmet verilmesi esasına göre istihdam edileceği ifade edilen bu bölümde,
yönetim ve saha personellerinin kriterleri çizilmektedir. Yönetim alanında
istihdam edilecek personelin niteliklerinin 2004 yılındaki değişiklikle
güncellendiği, istihdam edilecek personelin nitelikleri ile görev ve
yetkilerinin ise 2007 yılında güncellenerek Yönetmelik metnine işlendiği
görülmektedir.
Yönetmelik, acil sağlık
hizmeti kapsamında istihdam edilen personelin, istihdam edildikleri alan ile
ilgili eğitim veren kurumlardan mezun olması şartını getirmekle birlikte,
görevleri ile ilgili eğitim programı bulunmayan personelin, Bakanlıkça
belirlenecek hizmet içi eğitim programını tamamladıktan sonra acil sağlık
hizmetinin ilgili birimlerinde istihdam edileceğini belirtmektedir. Ayrıca acil
sağlık hizmet birimlerinde görev yapan personelin hizmet içi eğitime tabi
tutulacağının altı çizilmektedir.
Yönetmeliğin altıncı
bölümü iletişim sistemi konusunda düzenlemelerden oluşmaktadır. Madde 31’de
telefon iletişimi konusu ele alınmaktadır: ‘Acil
sağlık yardımı gerektiren olayların merkeze intikal ettirilmesi, bu hizmete
tahsis edilmiş olan 112 numaralı telefon aracılığı ile veya diğer iletişim
araçları vasıtası ile yapılır. Bu telefon numarası, merkez dışındaki kuruluşlar
tarafından kullanılamaz ve bu maksatla başkaca bir üç rakamlı telefon numarası
kullanıma tahsis edilemez (Değişik: RG-15.03.2007-26463).’ 32’nci madde
telsiz iletişimi ile ilgili hususlar içermektedir.
Yönetmeliğin yedinci
bölümü kayıt bildirim ve arşiv, sekizinci bölümü acil sağlık hizmetlerinin
finansmanı ile ilgilidir. Acil sağlık hizmeti kapsamında sunulan hizmetleri
geliştirmek ve idamesini sağlamak maksadıyla söz konusu hizmetlere ait bedelin
yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre tahsil edileceği ifade edilmekle
birlikte, sosyal güvencesi olmayıp ödeme gücü olmayanlardan ücret talep
edilmeyeceği yasal bir güvence olarak sunulmaktadır. Yönetmeliğin onuncu bölüm
son hükümleri içermektedir.
***Bu yazı Habip GOSTAK tarafından hazırlanmıştır. Kaynak göstermek şartıyla herhangi bir yayın organında yayınlanabilir, mesleki eğitim ve sunumlarda kullanılabilir. Beğendiğiniz yazıları sosyal ortamlarda paylaşabilir, öneri ve şikayetlerinizi tarafımıza ulaştırabilirsiniz.
***Görseller telif hakkına tabiidir.
İlginizi çekebilir:
- Resmi Gazete (2000). Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği. 11 Mayıs 2000. Sayı: 24046.
- Resmi Gazete (2014). Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. RG Tarih:29.04.2014, Sayı:28986.
- Resmi Gazete (2004). Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. RG Tarih:24.03.2004, Sayı:25412.
- Resmi Gazete (2011). 663 Sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. 02 Kasım 2011. Sayı: 28103.
- Resmi Gazete (2017). 694 Sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. 18 Ağustos 2017. Sayı: 30165.
- Resmi Gazete (2007). Ambulanslar ve Acil Sağlık Araçları ile Ambulans Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 4 Aralık 2007. Sayı:26720.
Yorumlar
Yorum Gönder