GÜVENLİĞİ
SAĞLAMA
1-Güvenliği sağlama temel prensip nedir?
Önce kendi can güvenliğimizdir. Çünkü ancak canlı olanlar
can kurtarabilir!
2-Ayak koruyucular nelerdir?
*Bot *Galoş
3- Koruyucu önlük ile koruyucu tulum arasındaki fark
nedir?
Koruyucu önlük, sağlık personelinin elbiselerini korumak
amacıyla kullanılır, Koruyucu tulum ise, sağlık personelini korumak amacıyla
kullanılır.
4-Acil sağlık hizmetlerinde çalışan personelin maruz
kaldığı fiziksel riskler nelerdir?
Yaralanmalar ve kas-iskelet sistemi bozukluklarıdır.
5-Sıklıkla üzücü olaylarla karşılaşma hangi risk grubuna
girer?
Psikososyal risk
6-Gaz maskesi ne zaman kullanılır?
Zehirli gazlar, kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer
vb. ajanlardan korunmak amacıyla kullanılır.
7-Yaralanmaya en çok hangi durumlar neden olur?
Hastada kullanılmış ya da kullanılmamış delici-kesici
aletler, ambulans içinde düşme-savrulma vb. neden olur.
8-Olay yeri güvenliğinin amaçları nelerdir?
*İkincil
kazaları önlemek *Çıkarma ve
kurtarma çalışmalarını kolaylaştırmak
*İlk
yardım ve acil bakım çalışmalarını kolaylaştırmak *Maddi kayıpları önlemek
*Adli
delilleri korumak
9-TK(trafik kazası) nedir?
Trafik
kazası; karayolu üzerinde hareket halinde olan bir veya birden fazla aracın
karıştığı ölüm, yaralanma ve maddi zararla sonuçlanan olaydır.
10- Ambulans kaza yapan araçların ne kadar
uzaklığına park etmelidir?
Ambulans,
kaza yapan araçlardan en az 50 m uzaklığa park edilmelidir. Tehlikeli
maddelerin söz konusu olduğu olay yerinde ise en az 60 m uzaklıkta park
edilmeli ve yol trafiğe kapatılmalıdır. Gaz veya duman gibi tehlike yaratacak
madde varlığında, rüzgârın yönüne dikkat edilmelidir. Rüzgâr, bulunduğumuz
yerin aksi yönüne sürükleyecek şekilde olmalıdır.
11- Kaza yapan aracın stabilizasyonu nasıl
sağlanır?
*Kontak
kapatılır, *El freni çekilir *Takoz koyulur *LPGli ise LPG vanası kapatılır
*Araç,
tekerlerinin üzerinde değilse destek malzemeleri ile desteklenmelidir.
HASTA/YARALININ
1.DEĞERLENDİRMESİ
12- Bulgu ve Belirti nedir?
*Bulgu:
Hasta veya yaralının yaşamsal fonksiyonlarına, gözle bakarak (inspeksiyon) elle
hissederek (palpasyon) ve dinleyerek (oskültasyon) gerektiğinde araç gereç
kullanarak elde edilen verilerdir.
*Belirti:
Hasta veya yaralı tarafından söylenen şikâyetlere denir. Örnek: Ağrısının, mide
bulantısının olduğunu söylemesi gibi
13- Yaşamsal fonksiyonlar nelerdir?
*Bilinç
durumu *Solunum *Nabız *Kan basıncı *Deri rengi
14-Hasta/yaralının birinci
değerlendirmesindeki aşamalar nelerdir?
*D-Danger ; Güvenlik tedbirlerinin alınması
*R-Response ; Bilinç durumunun değerlendirilmesi (AVPU
Skalası, GKS)
*C-Circulation;
Dolaşımın değerlendirilmesi
*A-Airway ; Havayolu açıklığının sağlanması
*B-Breathing ; Solunumun değerlendirilmesi
15- Bebeklerde bilinç değerlendirmesi nasıl
yapılır?
Ayak
tabanına elimizle vurarak yapılır.
16-AVPU Skalası:
A
(Alert) ;Hasta veya yaralı
uyanık ve bilinci yerindedir. Kim olduğunu, nerede olduğunu ve zamanı
biliyorsa oryante olduğu söylenir. AVPU skalasının en üst basamağı olan A
basamağındadır.
V
(Verbal) ;Hasta veya yaralı, sesli
uyaranlara cevap verir. Gözlerini kendiliğinden açmaz, kim olduğunu, nerede
olduğunu ve zamanı bilemeyebilir; fakat onunla konuştuğunuzda mantıklıdır. AVPU
skalasının V basamağındadır.
P
(Pain) ;Hasta veya yaralı
sözlü uyarılara tepki vermiyor; ancak ağrılı uyarana tepki veriyorsa AVPU
skalasının P basamağındadır. Yetişkinlerde ağrılı uyaran vermek için
hasta/yaralının, omuz bölgesinden hafifçe sarsmak veya clavicula üzerine
hafifçe bastırmak gerekir. Bebeklerde ise ayak tabanına hafifçe vurmak
ya da el orta parmağını hafifçe geriye ittirmek gerekir. Hasta veya
yaralılarda çok ağrılı uyaran asla uygulanmamalıdır.
U
(Unresponsive); Hasta veya yaralı, sözlü ve ağrılı uyaranların hiçbirine
cevap veremez. AVPU skalasının en alt basamağı olan U basamağındadır.
17- Yetişkin ve Çocuklarda havayolu
açıklığı nasıl sağlanır?
*Ağız
içi temizliği
*Baş
çene pozisyonu (Travma şüphesi yok ise)
*Çene
itme pozisyonu (Travma şüphesi var ise) verilerek yapılır.
18-Bebeklerde havayolu açıklığı nasıl
sağlanır?
Bebeklerde,
hava yolu açıklığını sağlamak için omuz ile boynun altına yerleşecek şekilde
katlanmış bir havlu veya bez konulur. Omuzların yükseltilmesi ile baş ve boyun
aynı eksende tutulur. Böylelikle hava yolu açıklığı sağlanır.
19-Yetişkin bir insanın dakikada solunum
sayısı kaçtır?
12-20
dir.
20-Bradipne, Takipne, Hiperapne, Hipopne,
Apne, Anoksi ve Anoksemi nedir?
Bradipne : Solunum hızının dakikada 10’un
altında olması durumudur.
Takipne : Solunum hızının dakikada 24’ün
üstünde olması durumudur.
Hiperapne : Solunum derinliğinin artması
durumudur.
Hipopne : Solunum derinliğinin azalması
durumudur.
Apne : Solunumun geçici veya kalıcı
olarak durmasıdır.
Anoksi : Oksijen yokluğudur.
Anoksemi : Arteriyal kandaki oksijen
miktarının azalmasıdır.
21-Hiperventilasyon, Hipoventilasyon ve
Dispne nedir?
Hiperventilasyon : Solunum hızı ve derinliğinin,
birlikte artması durumudur.
Hipoventilasyon : Solunum hızı ve derinliğinin,
birlikte azalması durumudur.
Dispne : Ağrılı
ve güç solunum durumudur.
22-Havayolu açıklığının sağlanması neden
önemlidir?
Anoksemi
arttıkça ilk 2 dakika içinde senkop (bayılma) ve bilinç kaybı, 3–5 dakika
içinde dolaşım yetmezliği, 6–10 dakika içinde beyinde geri dönüşümü olmayan
hasar gelişebilir. Bu yüzden solunum yolunun değerlendirilmesi, en fazla 10
saniye içinde yapılmalı ve hızlı bir şekilde hava yolu açılmalıdır.
23-Yetişkin, Çocuk, Bebek ve Yeni
doğanların normal nabız değerleri:
24- Yetişkin ve çocuklarda dolaşım
değerlendirmesi öncelikli olarak hangi arterlerden yapılmalıdır?
Yetişkin
ve çocuklarda, karotis arterden dolaşım kontrolü yapılır. Boyun bölgesindeki,
yaralanmalar; yanıklar gibi durumlarda dolaşım kontrolü femoral arterden
yapılmalıdır.
25- Karotis arterden aynı anda çift taraflı
nabız kontrolü neden yapılmamalıdır?
Karotis
arterden aynı anda çift taraflı nabız kontrolü yapılırsa, dolaşımın bozulmasına
ve bradikardiye neden olabilir.
26- Bebeklerde dolaşım değerlendirmesi
nasıl yapılır?
Brakial
veya femoral arterden yapılır. 5-10 sn içerisinde dolaşım kontrolü
yapılmalıdır.
İlginizi çekebilir:
Yorumlar
Yorum Gönder